Stephen King korunk egyik legnagyobb és legtehetségesebb írója. És ha ezt valaki vitatná, azt semmiképpen sem érdemes vitatni, hogy a legsikeresebb. A rémtörténet irodalmának modern panteonjában mindenképpen előkelő helyet foglal el. Ő az, aki a lovecrafti hagyományokat korunkba átörökítette, akinek életművét már most a legnagyobb elődökhöz lehet csak mérni. Ez mindenképpen megnyugvással töltheti el az egyszeri horror történet kedvelő olvasót, hiszen bármivel rukkoljon is elő ez a maine-i íróóriás, műveiben nem csalódhatunk. Ez egy kicsit elfogultnak tűnhet, de gondoljunk csak bele, hogy a mai felhozatal legjobbjai - tisztelet a kivételnek - Stephen Kingnél középszerű alkotások csupán.
Jómagam nem vagyok feltétel nélküli megszállott rajongója, de a legtöbb könyvét olvastam, és ami jó pont nálam, hogy élvezettel tettem. Na igen, de mint sok sikeres történet, írónk sem kerülhette el, hogy regényeit vászonra álmodják. És sajnos itt bukik a dolog egy bazi nagyot, mert köztudottan filmrendezők egész kompániája esett már bele abba csúnya csapdába, amit egy kis realitás érzékkel könnyedén elkerülhettek volna. Elég lett volna pusztán csak békén hagyni a sztorikat. Sajnos azonban néha még a legnagyobbak is beálltak a sorba.
Nem árulok zsákbamacskát azzal a ténnyel, hogy a King bácsi regényeinek mozgóképre adaptált verziói 70%-ban Tromát megszégyenítő hulladékok. Ám akad 30%, ami viszont egészen élvezhető alkotás, vagy mert nem vette magát túlságosan komolyan, vagy mert értő kezekbe került, vagy mert az alapanyag alkalmas volt, vagy mert Uwe Boll volt a tanácsadó és Pákót ajánlotta a Sötét Herceg szerepére. Ám mivel ez utóbbi nem történt meg, így a tökéletestől megint csak elestünk.

Dolan Cadillacje egészen friss alkotás, pár hónapja látta meg a nagyvilágot, és az elvárásokhoz képest nem teljesített rosszul. Pedig ez a mozi sem volt mentes rázós előélettől, ami általában már sejteti magának a végterméknek a minőségét. A történet narrációval kezdődik, és rögtön az első képsorokból sejteni lehet, hogy személyes tragédiának leszünk itt tanúi. Szóval adott Dolan (Christian Slater), aki a nyugati part egyik legveszedelmesebb emberkereskedője. Gátlástalan és kíméletlen bűnöző, valójában sokkal inkább a hatalom motiválja, mint a pénz. Bár a kettő - mondják - elválaszthatatlan egymástól.

Az alapsztori, láthatjuk nem egy nagy szám. De itt nem is ez a lényeg. Mert aki ismeri Stephen King írói attitűdjét, az tudja, hogy az atmoszféra és a módszer az, amiben emberünk nagyon erős. És hála istennek, ez ebben a moziban is jelen van. Van egy atmoszférikus rendezésünk és egy nem mindennapi bosszú metódusunk, ami az utolsó fél órában teljes válszélességben uralja a filmet. Külön kiemelném a fényképezést, mert csodálatos képekkel operál, de gyanítom a rendezés is hozza az elégségest.
Christian Slater abszolút mértékben alkalmas a velejéig romlott, ám stílusos bűnöző szerepére, de a Robinsont alakító Wes Bentley is kitesz magáért. Érdekes egyébként, hogy Slater szerepére eredetileg Sylvester Stallonét szánták, a bosszúra kiéhezett férj bőrébe pedig Kevin Bacont bújtatták volna, de a forgatás előtt nem sokkal gyakorlatilag lecserélődött a stáb. Én azért kíváncsi lettem volna erre a szereposztásra is, annak ellenére, hogy Slater tökéletesen muzsikál. És ha már muzsikálásról esett szó, beszéljünk picit a zenéről, merthogy van neki, és nem is rossz van neki. Tökéletesen illeszkedik a filmhez a partitúra minden egyes taktusa, és külön kiemelném itt a főtémát, ami önmagában is élvezhető darab.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése