Saját bevallásom (nem adó) szerint vonzódom a retrohoz. Semmi sem nyűgöz le annyira, mint amikor találkozok egy igazi szocreál művházzal, étteremmel, pop-art felirattal akár egy kólás üvegen, akár egy 20 éve bezárt alsóvárosi cukrászda még megmaradt ablakain. De ugyanúgy szeretem a filmtörténet igazi különlegességeit is, legyen szó klasszikusról, kultmoziról vagy csak egy jófajta 80-as évek horrorról. A volt szocialista blokk területein különösen erős ennek a maradvány jellege, hiszen a rendszerváltás óta a gazdasági, politikai illetve kulturális élet területén ezekben az országokban ment végbe a legnagyobb változás a "falon túl"-országaihoz képest. Így a mi sarki Gyöngyvirág Presszónk, vagy Helyőrségi Művelődési Házunk egy angolnak, de pláne egy svédnek nem mondanak semmit, így nem is képesek elindítani pavlovi effektus módjára az édes nosztalgia semmihez sem fogható érzését.
De ha azt mondanám, hogy KGST piac, jó magyar nyelven "lenyó", akkor szintén csak értetlenül bámulnának rám, és nem értenék, mért őrzöm kincsként az ott szerzett okádék minőségű, hangalámondásos video kazikat. Ezek mind-mind hozzátartoznak az én retro fogalomtáramhoz, ha pedig nosztalgiázni szeretnék, már kapom is le a polcról mondjuk a Rambo egy ilyen példányát, és boldogan skubizom az amúgy nulla élvezeti faktorral rendelkező VHS-t.
De kiben ne hagyott volna mély nyomot a panel telepek semmihez sem fogható hangulata, körülötte jobb esetben szemét teleppel, rosszabb esetben romák lakta "közösségi fórumokkal". Ez a lakótelep, ez a külvárosi élet számunkra mást jelentett, mint nyugati testvéreinknek. A lepukkant játszóterek, az építkezésről otthagyott törmelékkupacok, az isten tudja honnan odakerült gumiabroncsok, az urbanizáció kézzel fogható jelenléte, ám a szegregáltság mégis megalázó érzete nekik csak egy mese volt, amivel ijesztgetni lehetett. Ezért valószínű, hogy a natúr realizmus hatásmechanizmusa számunkra intenzívebb képi asszociációkat okoz, mint szóban forgó filmünk írójának esetében. A tárgyalt alkotás - nem árulok el sokat - tulajdonképpen egy vérbeli retro, egy szub-realista mozi, csak a színezet más. Mert amikor egy Stockholm melletti, nyomorúságos külvárosi lakótelepről beszélünk, bezony nem a fentebb említett dolgokra kell gondolni. Ennek ellenére azt már most előre bocsátanám, hogy a film, illetve a történet nem okozott csalódást. Hiszen nincs annál erősebb dramaturgiai innovatívusz, mint amikor realista és szürrealista fej fej mellett erősítik és segítik egymást.

A film John Ajvide Lindqvist regénye illetve forgatókönyve alapján Tomas Alfredson direktori felügyelete mellett készült. A két úriemberről ami érdekesség elmondható, hogy lényegében ez az első horror munkájuk. Ez a tény azonban eltörpül amellett, hogy mindketten közel tökéleteset tettek le az asztalra egy olyan témában, melyben nem sok újat tudtak mutatni nekünk évtizedek óta. A mai trend, mely a vámpírokat mind közelebb hozza az emberhez, melyben már már a sötét gonosz kapja az áldozat szerepét, nagy mértékében indította el a vámpír mítosz lerombolásának folyamatát. Ez pedig az emo jegyében fogant, szűz lányokat megindító szappanopera-horrorban, az Alkonyatban talán tetőzött is. Egy biztos, Bram Stoker forog a sírjában, de Dracula gróf is, amennyiben valóban létezett. Mégis ebben az olcsó és büdös összetevőktől hemzsegő dömpingben svéd testvéreink ismét előálltak egy korszakalkotóval.

Tárgyalt alkotásunk nem kifejezetten horror ugyan, de erősen rezeg a léc. Vannak benne horrorisztikus elemek, hangulata is igazán sötét, ám mégsem az öncélú öldöklésen van a hangsúly. Ahol a horror domborít, ott csak is a szükség hívja életre. Ennek fényében kiemelném az utolsó jelenetek medencés vérengzését, ahol látni nem látjuk ugyan, de különböző testrészek vízbe potyogásából kifolyólag sejthetjük, mi zajlik a medencén kívül. A jelenet önmagában is megállná a helyét, hiszen egy olyan örök filmes axiómát vesz alapul, aminek ma már az ellenkezője a divat: amit nem látunk, az félelmetesebb. Ez az attitűd lényegében igaz a film egészére. A hatáskeltés dramaturgiája korlátolt naturalizmusával kiválóan egyensúlyoz a szürreális és reális mezsgyéjén, melyből a legfontosabb mindig maga a történet és a két gyermek útkeresése.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése